Oude Schans autovrij? Ridicuul plan!

Via een heuse media-overvaltechniek moet u geloven dat de Oude Schans vanaf mei voor vier maanden autovrij wordt. Het is allemaal al min of meer geregeld als je de gemeentelijke Facebook-, Twitter- en persberichten mag geloven. Maar niets is minder waar. Er is nog geen enkel voorstel gedaan aan de gemeenteraad. En u kunt nog volop  uw mening geven via de gemeentelijke enquête en op de inspraakavond op 4 maart aanstaande in het gemeentehuis. (doe dat ook en laat merken wat u er van vindt!)

Wat vindt de CAP?  Wij zijn tegen dit belachelijke voornemen. Wij denken anders. Er is namelijk veel weerstand tegen dit voornemen om enkele middenstanders (en een museumdirecteur) nog meer terrassen te laten bouwen. Nog meer horeca, zit u daar op te wachten? Van dit ridicule voornemen profiteren slechte enkelen die hun nering aan de Oude Schans hebben. Daar staat tegenover dat alle bewoners van de oostzijde van ons centrum, voortaan gedwongen worden om om te rijden.

En dan volgt de “geniale” (maar niet heus) oplossing voor het afwikkelen van de verkeersproblematiek: u mag voortaan vanaf de Oostsingel via de Nieuwe Schans en het Schansplein via de Sluisweg naar de Broerswetering rijden. Wie dit bedacht heeft moet zijn schoolgeld terug gaan halen! Hoe haal je het in je hoofd om het verkeer te willen afwikkelen via een woonerf.  Ik neem u even mee: u rijdt op de Oostsingel en u gaat de Nieuwe Schans op. U moet vanwege het eenrichtingsverkeer (de straat is 1 auto breed) direct rechtsaf, waarna u bij nummer 47  haaks linksaf moet. Dan mag u zigzaggen langs de bankjes en bloembakken EN moet u goed oppassen voor onverhoeds uit de steegjes rennende of fietsende kindertjes. En ook op de Nieuwe Schans moeten bewoners wel eens wat laden of lossen. U kunt daar dan niet langs en moet wachten. Komt u eenmaal uit ter hoogte van nummer 15, dan moet u scherp linksaf. Daar is het tweerichtingsverkeer, maar passeren kunt u elkaar daar bijna niet, dus nu maar hopen dat er geen tegenligger is. Maar u heeft geluk en kunt doorrijden en u komt dan bij de doorsteek van de Nieuwe Schans naar het Schansplein. Wederom is het hier maar 1 auto breed en bovendien kunt u vanwege de garages aan weerszijden niet zien of er van links of van rechts op het Schansplein verkeer aan komt. Dat wordt dan gokken of u veilig het Schansplein op kunt. Gelukkig gokt u goed en u slaat linksaf het Schansplein op. Daar staat u meteen in de file, want alle parkeerplaatsen zijn doorlopend bezet, reden waarom er ook buiten de vakken wordt geparkeerd (bij voorkeur tegenover de garages). Nadat u tegenliggers hebt laten passeren en een stief kwartiertje (meestal een half uur) hebt gewacht op lossend en ladend vrachtverkeer (de garages zijn in gebruik bij de horeca Spuiplein en ze slaan daar hun voorraden in op), dan mag u verder naar de Sluisweg. Daar staat het aan de noordzijde meestentijds ook vol geparkeerde auto’s, maar als verkeer komend van links of van rechts u eindelijk de gelegenheid geeft kunt u verder richting de Kerkstraat of de Broerswetering.

Wij van de CAP zeggen:  niet doen jongens, dat is het niet waard. De bewoners van het centrum, het zijn er heel veel, moet je dit niet aandoen. En waarvoor, zeg nou zelf, het slaat als een tang op een varken. Bovendien, de bewoners van de Nieuwe Schans zitten al helemaal niet te wachten op verkeerstoename  en verkeersonveiligheid (voor kinderen) in hun buurtje. Die gaan er dwars voor liggen! Ze hebben daar al genoeg last van het afwentelen van de gevolgen van het gratis parkeren in het centrum  en het instellen van extra blauwe zones, waardoor de parkeerdruk op de niet blauwe parkeerplekken (Schansplein en Oostsingel) zo is toegenomen dat men zelf van armoe maar parkeert onder de Jumbo.

Ons advies aan het gemeentebestuur: dit krankjoreme plannetje voor een autovrije Oude Schans is nu voor de zoveelste keer gelanceerd.  Het is eerder al door andere wethouders met onder andere bewoners van de Nieuwe Schans besproken en de verstandige conclusie was telkenmale om er vanaf te zien. Waarom dit ridicule plan nu weer gelanceerd wordt, is dan ook een raadsel. Immers een ezel in het gemeen stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen.  Bezint eer ge begint, geachte plannenmakers.  En bedenk: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.